Home | O nás | Kontakty | Přihlášení | Registrace




Nordic walking – překvapivě náročný sport

Paní, kde jste nechala lyže? Tuto větu jsem před lety zaslechl, když jsem na kole míjel hospodu ve Zlatníkách. Extrémně zavalitý muž s hustým knírem v zacákaných montérkách právě zvedal k ústům pivo, když se do jeho zorného pole dostala mladší žena, která s hůlkami v ruce rázně kráčela proti mně. Celý stůl se hlasitě rozchechtal. Žena pak tlusťochovi něco odpověděla, já jsem už byl příliš daleko, takže jsem nerozuměl, ale odpověď asi byla trefná, protože všichni na předzahrádce znovu zařvali smíchy. Nejspíš kromě onoho tlustého knírače.

Na chůzi s nordickými holemi mnoho lidí odrazuje právě ten trochu komický dojem, který někteří "nordici" vyvolávají. Pokud však uvažujete, jak efektivně zvyšovat svou kondici a zejména pokud chcete zhubnout, pak si přečtěte následující odstavce. Nordic walking má všechny výhody chůze (tj. pomalé trvalé snižování hmotnosti i zvyšování kondice srdce), ale oproti čisté chůzi je zřetelně účinnější.

Jestliže například jedinec s hmotností 90 kg vydá při rázné chůzi 400 kcal za hodinu (tedy cca 1/6 průměrného denního příjmu enerige), při chůzi s hůlkami - pokud máte správnou techniku - je tento výdej o 30 až 40 % vyšší, můžete se tedy dostat až na hodnoty kolem 550 kcal/h. Přiblížíte se tak výdeji energie při jízdě na kole po rovině nebo klasickému joggingu, kde jsou hodnoty výdeje energie něco přes 700 kcal/h.

Proč tedy doporučujeme nordic walking, když se při joggingu nebo na kole spálí za hodinu víc kalorií. Ano teď přichází malé překvapení. A bylo to před lety překvapení i pro mnohé lékaře, neboť všichni jsme dlouho vlastně jen sčítali a odčítali kalorie, jako počítáme peníze - tolik měsíčně vyděláme, tolik spotřebujeme. Se vztahem spálených kalorií a snižováním váhy je to mnohem složitější. Jak se dozvíte na několika místech tohoto portálu, i obyčejná chůze bývá oproti joggingu nebo jízdě na kole z hlediska hubnutí mnohem účinnější. Zde jen stručně: tento paradox vyplývá z toho, že sval spaluje přednostně tuk jenom při ne příliš velkém výkonu, nad tuto míru musí spalovat zásobní sacharidy (cukry), tedy glykogen. Tak je tomu při běhu nebo jízdě na kole, přičemž i źde je jízda po rovině na hubnutí paradoxně účinnější než velké kopce.

Kde je ale pak logika? Jaká je tedy výhoda nordic walkingu když se energetická spotřeba blíží běhu nebo jízdě na kole? Tajemství je v počtu svalů, které při tom kterém sportu zapojujete. Při běhu nebo při jízdě na kole se skoro celá spotřeba energie odehrává v dolních končetinách, na kole hlavně ve stehenních svalech, při běhu v lýtkovém svalstvu. Naproti tomu při nordic walkingu zapojujete kromě celé dolní končetiny také paže, většinu zádových svalů, velký a malý prsní sval a do jisté míry i svaly břicha. Všechny však pracují tak, že jejich energetické nároky dokáže stále ještě z větší části pokrýt právě náš zásobní tuk.

Ale to zdaleka není všechno. Chodíte do posilovny? Pak si jistě pamatujete, že den či dva po prvním tréninku vás na těle bolel kdejaký sval, dokonce jste možná objevili svaly, o kterých jste ani nevědeli, že je máte. Podobný pocit budete mít, když vydržíte hodinu či dvě chodit s holemi, samozřejmě správnou technikou. Nordic walking je skutečně "posilovna" za pochodu. Teprve pak pochopíte, proč některé sporty využívají nordic walking jako součást profesionálního tréninku. Je to sice "soft" ale velmi usilovný trénink, který doplňuje tréninkový mix silových a aerobních aktivit. Mnohé zahraniční lehkoatletické týmy, ale i fotbalisté nebo gymnasté, zařazují nordic walking do svého tréninkového programu.

Posměšky neberte vážně. Lidé jako onen obézní muž ze Zlatníků jsou vlastně nešťastní a svými rádoby vtipnými řečmi to jen maskují. Přitom i lidé jako on, tedy v pásmu chorobné obezity, by při pravidelné chůzi (ať s hůlkami nebo bez nich) po určité době zhubli a zlepšili svou kondici. A když se vrátíme k onomu trochu komickmu dojmu, pak to většinou není samotný fakt, že někdo chodí s holemi, ale často značně křečovitá chůze, v níž je znát usilovnost rozhodnutí za každou cenu něco ve svém životě změnit. Choďte s holemi rázně, vyvíjejte správnou sílu, ale snažte se, aby tělo nebylo v křeči. Aby i nordic walking pro vás byl nejen cestou ke zdraví, ale i zdrojem radosti z pohybu.

foto ©  Izabela Habur | iStock.com


Chůze naboso

Pro anglické „barefooting“ neboli „barefoot walking“ si už čeština našla název „bosování“. Jedná se o současný trend, který by portál o chůzi neměl ignorovat. Názory odborné veřejnosti na jeho přínosy či škodlivost se však různí. Zpestřit si dovolenou chůzí naboso však může být příjemné i bezpečné.

Chůze po mrtvici

Zasáhne vás jako blesk z čistého nebe a během několika sekund poškodí váš mozek. Cévní mozková příhoda (zkr. CMP, jinak také iktus, mozkový infarkt, lidově mozková mrtvice). Dočasně nebo trvale vás připraví o dovednosti, které považujete za zcela samozřejmé. Mezi ně patří často – minimálně na začátku – schopnost chodit. Mnoho pacientů však dokáže s tímto omezením vytrvale a úspěšně bojovat.

Photo © Péter Gudella | Dreamstime.com

Když chůze bolí a není to únavou ....

Hodně z nás má tu smůlu, že si buď díky rizikovým faktorům zděděným po rodičích, nebo svým poněkud nezřízeným životním stylem dospěje k tzv. ischemické chorobě dolních končetin. Jde v podstatě o zanesení tepen dolních končetin aterosklerózou. Laicky bychom to mohli přirovnat k zanášení vodovodních trubek vodovodním kamenem.

Co dělat, když nohy otečou ...

Skoro každý má občas lehce prosáklé nohy. Stává se to třeba po dlouhém sezení nebo stání, často po delším letu letadlem. Občas jsou ale situace, kdy končetiny, jedna nebo obě, otečou, a my stojíme před dilematem, jestli to přejde samo, nebo zda jít k lékaři.

Trekingové hole – pro koho a jaké?

Trekingové hole je v první řadě třeba nezaměňovat s holemi na Nordic Walking. Ty trekingové budete používat především pro horské výstupy a zejména sestupy, jako oporu i jako neocenitelného pomocníka pro vaše klouby.

Talk test

Nejsnadnější metodou, jak kontrolovat intenzitu zátěže během chůze, je mluvení. Půvab tohoto testu spočívá v tom, že jediné vybavení, které k němu potřebujeme, je náš hlas: během chůze hlasitě mluvte.

Biologický věk

Možná jste si na tomto portálu vyzkoušeli test umožňující stanovení vašeho přibližného biologického věku. Zde se stručně zmíníme o tom, co si pod tímto pojmem vlastně můžeme představit. Biologický věk se obvykle definuje jako průměrný kalendářní věk, jemuž odpovídá biologický nebo funkční stav organismu zkoumané osoby.

Chůze a sport

Je chůze sport? Nebo naopak náhražka sportu? Ani jedno, ani druhé. Chůze jako sport existuje, ale o té zde psát nechceme (je to bohužel snad jediný sport spojený s neelegantním a tedy i nepřirozeným pohybem). To, co zde propagujeme je přirozená chůze. 



Reklama


'Chůze'**'chuze' 'Zdraví'**'zdravi' 'Péče o nohy'**'pece-o-nohy' 'Redukce váhy'**'redukce-vahy' 'Výživa'**'vyziva' 'Životní styl'**'zivotni-styl' 'Vybavení'**'vybaveni'), 'Turistika'**'turistika'

Přihlášení

Pokud ještě nemáte přístupové údaje, můžete se registrovat.