Home | O nás | Kontakty | Přihlášení | Registrace




MUDr. Martin Sedlář, Ph.D.

Chůze a pohybový aparát

Váš kardiolog Vás nutí chodit, přitom Vás bolí záda, klouby, nohy a vůbec všechno? Nezoufejte, chůze je člověku nejpřirozenější pohyb a léčí i tyto problémy. Stimulováním receptorů na plosce nohy dochází k aktivaci kosterního svalstva, jeho tonizaci a posílený svalový korzet ulehčuje namáhaným kloubům, páteři a udržuje správné postavení nožní klenby. Do správného stereotypu chůze se zapojuje velká skupina svalů jak končetinových, tak svalů kolem axiálního skeletu, tj. páteře, pánve břišních a dýchacích svalů. Jakýkoli pohyb, tedy i chůze, je významnou prevencí rozvoje osteoporózy – „řídnutí kostí“, která akcentuje obtíže při onemocněních pohybového aparátu a může vést až ke zlomeninám v oblasti kyčelního kloubu, páteře, předloktí a žeber.

Čím začít?

Nezanedbatelnou výhodou chůze jsou poměrně nízké provozní náklady. Stačí jen investovat do správné obuvi a přiměřeného oblečení. Efektivnost zdravé chůze závisí na správném držení těla, stejně jako při cvičení. Velmi důležitá je pak správná technika chůze.

Správná obuv pro chůzi by měla mít vždy

  1. Dobře podepřenou klenbu
  2. Zpevněný kotník; ten je důležitý pro celkovou stabilitu chůze, zvláště po nerovném terénu.
  3. Bota by neměla být úzká, aby nedocházelo k deformaci prstů a chodidla    

Zásady správného držení těla: 

  1. Hlavu držíme vzpřímeně
  2. Hýžďové a břišní svaly jsou stažené, abychom zabránili zbytečnému prohnutí v bederní oblasti
  3. Ruce jsou volně podél těla, pohyb horních končetin pomáhá udržovat rovnováhu.
  4. Během chůze se snažíme také zhluboka dýchat

Pět zásad správné techniky chůze:

  1. Plynulost chůze vychází ze stejně dlouhých kroků, kdy osou pohybu je I. paprsek přednoží
  2. Chůze by měla být pružná - nejdříve došlápneme na patu a postupně přenášíme váhu ke špičce
  3. Současně s tím dochází k protažení zadní strany končetiny
  4. Při chůzi zapojujeme všechny svaly nohou tak, aby bylo odlehčeno kloubům
  5. Kolena nevytáčíme do stran, směřujeme jimi dopředu

Chceme-li docílit větší aerobní efektivity zapojit více svalů a odlehčit velkým kloubům a páteři je ideální metodou Nordic walking. Tento druh pohybu se rychle rozšířil z Finska, kde byl původně provozován jako letní tréninková průprava běžců na lyžích. Technika „severské chůze“ spočívá v použití opěrných hůlek podobných běžkařským. Při odrazu jsou více zapojeny svaly pletenců horních končetin a opora hůlek odlehčuje páteř a nosné klouby. Tako technika je vhodná i pro nemocná trpící artrózou , nebo po úrazech pohybového aparátu.

Takže?

Chůze je nejpřirozenější formou pohybu a je nejjednodušším způsobem, jak si udržet optimální tělesnou hmotnost a kondici. Už řecký lékař Hippokrates pokládal chůzi za "nejlepší lék pro člověka". A slavný britský historik a propagátor chůze baron George M. Trevelyan (1876 až 1962) tvrdil: "Mám dva lékaře, jsou to moje pravá a levá noha".

Foto © Temele | Dreamstime.com

 

 


Photo © Péter Gudella | Dreamstime.com

Když chůze bolí a není to únavou ....

Hodně z nás má tu smůlu, že si buď díky rizikovým faktorům zděděným po rodičích, nebo svým poněkud nezřízeným životním stylem dospěje k tzv. ischemické chorobě dolních končetin. Jde v podstatě o zanesení tepen dolních končetin aterosklerózou. Laicky bychom to mohli přirovnat k zanášení vodovodních trubek vodovodním kamenem.

Co dělat, když nohy otečou ...

Skoro každý má občas lehce prosáklé nohy. Stává se to třeba po dlouhém sezení nebo stání, často po delším letu letadlem. Občas jsou ale situace, kdy končetiny, jedna nebo obě, otečou, a my stojíme před dilematem, jestli to přejde samo, nebo zda jít k lékaři.

Vliv pohybu na onemocnění žilního systému

Onemocnění žilního systému dolních končetin (DK) je souhrnný název pro postižení jedné nebo více složek žilního systému. Kombinovaná porucha je více než častá, naopak postižení pouze jednoho jediného systému bývá raritní. Systém žil na DK je složen z žil povrchových, hlubokých a ze spojek mezi povrchovým a hlubokým systémem – tzv. perforátory.

Boty pro „fitness“ chůzi

Boty jsou tím nejdůležitějším bodem chodecké výbavy. Od boty na „fitness“ chůzi požadujeme především flexibilitu, lehkost, prodyšnost, odpružení a přiměřenou podporu nohy.

Plantární fasciitis

Plantární fasciitis, neboli zánět povázky, je bolestivý stav, který nám může chození na dlouhou dobu znepříjemnit.

O co se jedná? Plantární fascie je pevná vazivová blána, která se táhne od kosti patní k bazím prstů nohy po spodní ploše chodidla.

Pečujte o své svaly – bez nich se dlouho žít nedá

V průběhu našeho života jsme ohrožováni neustále. Nejdřív jde o to přežít svoji nerozvážnost (problém často vyhrocený u mužů, kteří o svůj život usilují na rychlých motocyklech, bicyklech, padácích a paraglidech a při mnoha jiných sebezničujících kratochvílích). Pak nastane problém přežít hrozbu infarktu, mozkové mrtvice a rakoviny.



Reklama


'Chůze'**'chuze' 'Zdraví'**'zdravi' 'Péče o nohy'**'pece-o-nohy' 'Redukce váhy'**'redukce-vahy' 'Výživa'**'vyziva' 'Životní styl'**'zivotni-styl' 'Vybavení'**'vybaveni'), 'Turistika'**'turistika'

Přihlášení

Pokud ještě nemáte přístupové údaje, můžete se registrovat.