Home | O nás | Kontakty | Přihlášení | Registrace




Vlaďka Klíčová

Zásoba energie na celodenní výlet

Esenciální pro to, aby vaše tělo vůbec fungovalo, je vedle vody a kyslíku také energie. Tuto energii měříme v kilokaloriích, o nichž ale často hovoříme jen jako o kaloriích. Pochopitelně, čím jste aktivnější, tím více kalorií spálíte. Stravování při dlouhodobějším výdeji energie ale není tak jednoduché, aby jej bylo možné postihnout jen výměnou kalorií. Vaše tělo totiž čerpá kalorie ze sacharidů i tuků, ale energie uvolněná z těchto „paliv“ je velmi odlišná.

Sacharidy jako palivo

Na sacharidy zkuste myslet jako na trysková paliva – rychle hoří a poskytují okamžitou energii. Takže vaše tělo využívá sacharidy především při namáhavých činnostech. Bohužel disponujete jen malou zásobou sacharidů – tělo si je uchovává ve svalech a v játrech v podobě glykogenu, tzv. živočišného škrobu. Čerpat z nich můžete při usilovném cvičení asi 2 hodiny, pak se dostaví únava. Stravovat se tak, abyste si udrželi energetickou hladinu pro dlouhodobější námahu, tedy znamená, že musíte neustále doplňovat své sacharidové palivo a že jediným způsobem, jak toho dosáhnout, je jíst na sacharidy bohaté potraviny.

Jak jíst před výletem

Než vyrazíte, ujistěte se, že jste svému tělu zajistili dostatečné zásoby sacharidů. Večer před výletem můžete sníst velkou porci těstovin či rýže se zeleninou či zeleninovou omáčkou (raději než s masem nebo sýrovými omáčkami). Doplňte hladinu sacharidů i ráno. Existuje mnoho snídaňových variant, které vám to umožní:

  • celozrnné pečivo s medem, džemem či marmeládou
  • ovesná kaše, například s rozinkami, doslazená medem či banánem
  • müsli bez přidaného cukru, doslazené medem či sladkým ovocem (sušenými meruňkami, datlemi)
  • dušená jablka nebo švestky s přírodním jogurtem

Co do baťůžku

Některé potraviny s vysokým obsahem sacharidů byste si měli přibalit i s sebou. Například z banánů, pečiva s medem, těstovin nebo domácího bramborového salátu vytvoříte ideální směs pomalu a rychle uvolňovaných sacharidů. Ne vždy se vám s sebou ale chce nosit krabičky s jídlem nebo se povede zastavit někde v restauraci – v takovém případě s sebou mějte potraviny jako biskupský chlebíček, sušené meruňky, fíky či datle.

Evergreen jménem pitný režim

Nezapomínejte, že hydratace organismu je stejně důležitá jako doplňování paliva v podobě sacharidů. V letních a slunečných dnech je pitný režim samozřejmostí, ale nepodceňujte jej ani v zimě! Noste s sebou termosku s teplým čajem s medem nebo ohřáté ovocné šťávy – pomohou vám udržet tělesnou teplotu a dodají zásoby tekutin i cukrů. Výborným tipem na takový zimní nápoj je jablečný džus, do něhož přidáte trochu čerstvého zázvoru a zředíte horkou vodou. Pokud vás trápí špatný krevní oběh, zázvor pomůže prokrvení vašich rukou i nohou. 


Reklama


'Chůze'**'chuze' 'Zdraví'**'zdravi' 'Péče o nohy'**'pece-o-nohy' 'Redukce váhy'**'redukce-vahy' 'Výživa'**'vyziva' 'Životní styl'**'zivotni-styl' 'Vybavení'**'vybaveni'), 'Turistika'**'turistika'

Přihlášení

Pokud ještě nemáte přístupové údaje, můžete se registrovat.