Home | O nás | Kontakty | Přihlášení | Registrace




Tereza Hýsková

V rytmu a v kondici

V kolébce nám maminka zpívá ukolébavku, v pubertě nás stmelují společní hudební idolové, učíme se hrát na hudební nástroje, chodíme na diskotéky, na koncerty, na plesy, v práci a v autě posloucháme rádio. Hudba je nedílnou součástí našich životů napříč obdobími a žánry. Pro mnoho lidí znamená inspiraci v práci a tvorbě. Jejího rytmu využívají i mnohé sporty – aerobik, spinning jogging. Musíte vnímat tóny a následovat rytmus. A není to samoúčelné.

Hudba jako stimul

Tím, jak hudba ovlivňuje výkon při cvičení a sportu, se dlouhodobě zabývá dr. Costas Karageorghis z Brunelské univerzity. Jeho výzkumy na testovaných dobrovolnících prokázaly, že poslech hudby při sportování zlepšuje náladu a zvyšuje efektivitu cvičení – má kladný vliv na sílu i výdrž. Dynamická rocková a popová hudba v durové škále zlepšila u pozorované skupiny výkony o 9–15 procent. Zmiňovaná hudba v kombinaci s pohybem také prokazatelně podporuje produkci a uvolňování serotoninu, tzv hormonu štěstí. Náš mozek si pak díky hudbě pohyb snáze zafixuje jako příjemnou činnost, kterou bude chtít opakovat. Pokud vás tedy neuspokojuje samotný pohyb, dokáže vám jej hudba značně zpříjemnit. Nevyhýbejte se takovému zpříjemnění ani při rutinních činnostech, například chůzi do schodů.

Hudba pomáhá hubnout 

Výzkumy na Brunelské univerzitě rovněž ukázaly, že s hudbou dovedeme cvičit déle. V průměru až o 20 minut! Podvědomé vnímání rytmu usnadňuje koncentraci, pomáhá našemu tělu k udržení jednotného tempa a zpravidelnění dýchání. Pravidelnost rytmu tak podporuje stabilní tepovou frekvenci, ideální pro spalování tuků. Hudba nás tedy nejen motivuje, ale také stimuluje naše tělo k efektivnějšímu výkonu.

Co poslouchat při chůzi?

Jednoznačná poučka pro správný výběr hudby neexistuje. Obecně platí, že playlist by měl být uzpůsoben aktivitě, kterou má hudba doprovázet. Aby vám dokázala přinést potěšení, musíte ji pochopitelně vybírat podle vlastního vkusu. Kontraproduktivní tak může být hudební podkres ve fitcentrech, kde hraje pro všechny stejná hlasitá muzika, jejíž výběr nemůžete ovlivnit. Při individuální chůzi například s MP3 přehrávačem využijte té obrovské výhody, že si playlist můžete vytvořit na míru. Místo počtu kroků, kilometrů nebo minut se vaše procházka může řídit alby či písničkami, které si během ní budete chtít poslechnout. Zvolte raději pomalejší tempo, pro složitější nebo méně oblíbený terén si připravte osobní motivační nebo oblíbenou píseň. Nezapomeňte přitom, že stejně jako můžete hudbu přizpůsobit chůzi, lze přizpůsobit chůzi hudbě. Budete-li se chtít vybičovat k většímu výkonu, přepněte na rychlejší, tanečnější nebo tvrdší hudbu.

Já s písničkou jdu jako ptáček…

Stejně jako při cvičení, dosáhnete chůzí do hudby vyšších výkonů. Oblíbený styl či interpret vám pomůže ujít delší vzdálenosti. Nevěříte? Studie z Ohio State University z roku 2002, zaměřená na pacienty s plicními chorobami, ukázala, že nemocní, kteří při rekonvalescenčních procházkách poslouchali hudbu, ušli v průměru 30 kilometrů týdně – o 6 kilometrů více, než kontrolní skupina, která hudbu neposlouchala.
Poslech hudby při chůzi má i další překvapivé účinky. Pohyb samotný totiž zlepšuje mentální výkon – laicky řečeno vám rozproudí krev v žilách, mozek nevyjímaje. Vědci z Ohia tento jev zkoumali u kardiologických pacientů, rehabilitujících mj. na běžeckém pásu. U těch, kteří na pásu chodili/běhali za poslechu hudby, pozorovali výzkumníci po cvičení dvakrát plynulejší verbální projevy než u těch, kteří cvičili bez hudebního doprovodu. 

Na vlastní (ne)bezpečí!

Tento výzkum neprokázal, nakolik trvalé je zlepšení mentálních funkcí, ale můžete si to ověřit sami. Až budete stát před nějakou psychicky obtížnou intelektuální výzvou – zkouškou ve škole či pracovním pohovorem – zapomeňte na auto a MHD a vystřihněte si pořádnou procházku, nejlépe za poslechu svého osobního motivačního playlistu. Jen přitom nezapomínejte na bezpečnost – vždy se ujistěte, že slyšíte, co se okolo vás děje.
 
Foto: © Michael Levy | Dreamstime

Reklama


'Chůze'**'chuze' 'Zdraví'**'zdravi' 'Péče o nohy'**'pece-o-nohy' 'Redukce váhy'**'redukce-vahy' 'Výživa'**'vyziva' 'Životní styl'**'zivotni-styl' 'Vybavení'**'vybaveni'), 'Turistika'**'turistika'

Přihlášení

Pokud ještě nemáte přístupové údaje, můžete se registrovat.